Taggar till inför morgondagens tävling!

Var ju uppe tidigt i morse, ut till stallet och pysslade om hästarna. Red ner till utebanan eftersom det var så soligt och fint väder. Väldigt skönt att kunna rida utan nån stress, blev en ganska lång uppvärmning, mycket övergångar och lösgörande. Sen red vi lite programdelar och tillslut hela Georgen, gick bra!

Trampade lite också, blev såklart nervös som alltid, men det blir bättre o bättre :) nu kan jag hålla loss honom bättre och då blir det ju också bättre kvalité på grejjorna ;)

Sen putsade och packade jag det mesta, blir inte så tidigt i morrn, så jag hinner fixa lite mera då. Var i väg och köpte lite nya putsgrejor, ska testa de på stövlarna o kandaret och se om de kommer bli så blankt som de lovar! haha


Här kommer några bilder på ridhuset, blev inge bra kort med min kamera, det är mycket ljusare i verkligheten!







Några till bilder från Eskilstuna tävlingen i slutet av augusti


Galopperar fram



Travsluta

I kväll ska jag ladda inför tävlingen, genom att lyssna på bra musik och tänka programmet, vila och ta det lungt, förbereda det sista, och äta väldigt god glass! :)

Ha det fint!

Kommentarer
Postat av: Sofie

hej! jätte fin häst. jag tänkte fråga dig en sak eftersom du är dressyr ryttare. jag tävlar inte dressyr men tycker det är kul att lära mina hopphästar programmen för lätt dressyr. så, jag brukar aldrig ha något problem med att sitta ner i sadeln.

men har ett sto e. briar (för hoppning)har väldigt bra gång. men hon är näst intill omöjlig att sitta ner på. jag studsar som en gummiboll när jag försöker. dessutom gillar hon inte riktigt att man sitter ner så hon travar på i världens fart.

hoppas du har något tips.



vänligen Sofie

Postat av: Sofie

Hej! tack :)



Rozzini är faktiskt också en väldigt svårsutten häst eftersom han har så sänkt rygg. Han är grymt stötig när han inte "går rätt". Det blir mjukare att sitta när han är ordentligt lösgjord och går med bra bjudning.



Det är svårt att sitta på vilken häst som helst som vill gå för fort och inte är på tygeln. Det är ganska svårt att ge konkreta tips, men att sitta i en dressyrsadel eller iaf ha längre läder (än hoppläder) gör det hela lite enklare. Sen skulle jag först öva upp lydnaden att hon tar dina halvhalter lydigt (medans du rider lätt) så de funkar även när du sitter ner. Om hon blir spänd när du sätter dig i sadeln, så varva mellan lättridning och nedsittning och fortsätt jobba på halvhalterna. Det du kan tänka på är också att trampa ner häl o knä och komma ner i sadeln med rumpan. Tänk på att titta upp och fram/ut med bröstet. Det brukar vara bra tips för en bättre sits.



Svårt att ge tips såhär när jag inte sett er, men du kan förhoppningsvis ha någon användning av det jag skrivit! :) Lycka till!

2009-09-30 @ 16:04:15
URL: http://svar till Sofie
Postat av: Sofie

okej. tack så jätte mkt för tipsen :) ska låna en dressyrsadel i stället och se om det blir skillnad.(eftersom jag har hoppsadlar) och sen är det bara öva! tack så mkt!

:)

2009-10-01 @ 15:00:46
URL: http://sbhorses.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback