Årets sista tävling-Strömsholm 7-8 nov




Ja då är säsongens och årets sista tävling riden! jag är jättenöjd med den sista starten. Vi hade ju problem både på DMet i oktober och i Enköping helgen innan Strömsholm, så känslan var inte optimal. Det som var mitt mål för helgen var främst küren som jag jobbat med hela hösten. Och med ridningen att få tillbaka kommunikationen inne på banan och få till bjudningen igen.

Vi gick ut lite "lätt" i en george på lördagen, mest bara för att få komma in och känna på banan och ha en ritt i kroppen. Laddade inte direkt något innan start, utan red mest lungt och lösgjörande. Och bra var vell det, för han spände verkligen till när vi red in på banan! Dock kunde jag fortfarande behålla kontakten med honom och jag tyckte det kändes mkt bättre än de två tidigare starterna. Men lite stod han emot så i traven "stannade rörelsen" på hälften och han såg lite stum ut på filmen. Tyvärr blev han lite för spänd i skritten och jag vände för litet i pirutterna så tyvärr skruvade vi i båda dem, inte bra!Galoppen var helt ok och han gick hela vägen till X på slutet :)

Ojäma domare, så jag beslöt mig för att min känsla stämde mest överrens med huvuddomaren, som också hade mig över godkänt ;) Lite besviken dock över de låga poängen men det är så stark konkurrens nu ute på alla nationella tävlingar, grymt fina hästar!



På kvällen hade vi lite mys, jag promenerade och grejade med Zini och vi hade soundcheck. Sen gick vi och åt middag och tidigt i säng, så skönt!

Upp på söndagen, och red ett lätt pass i ett tomt ridhus som fanns uppe på stallplan, bra att kunna koncentrera sig helt själv! Sen knoppade jag och började förbereda mig mentalt för küren.

Jag red fram i ca 30 min och det var perfekt, eftersom jag värmt på morgonen. Jag var glad men endå fokuserad, tänkte "vi gör det bara för att få rida kür igen, det är vårt program och vi kan det som ett rinnande vatten, klart det kommer gå bra!!"

Jag var supernöjd med ritten, musiken satt och han var helt plötligt nästan som att rida hemma, inne på banan! så kul!! lyssnade och var avspänd, det är grymt med kür när man verkligen kan lägga programmet som det passar, och blir så bra som möjligt efter ens förutsättningar. Domarna gillade koregrafin och jag fick beröm för musiken ( Cher, Coldplay, viva la vida mm.) Lite ojämna på det tekniska var dom, men jag var så glad att känsla var tillbaka, det är så roligt och häftigt att rida kür!

Placering i år hade jag inte räknat med, det var bara en superbonus och mycket tur ;) som ledde till det förra året ( men det lever jag på än i dag!) Många bra ritter kom efter mig men det var kul att det var bra klass!

Roligt att avsluta året med en bra ritt, allt flöt kanon på tävlingen allt från uppstallning till starttider och boende!






Kommentarer
Postat av: Maja

Har du gjort din kür själv? Några tips för hur man lättast fixar med musiken? :) Fin häst du har!

2009-12-04 @ 09:54:52

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback