Kursen för Per Sandgaard

Träningen för Per var verkligen kanon! vi red ju 2 pass, ett på lördagen och ett på söndagen. Passen var 40min och på de minuterna fick vi ut mycket!

Dag ett fick börja med att jobba med grunderna (såklart) jag berättade för Per att jag ville ha hjälp med att få Sini att driva ärligare och suga tag i bettet mera. Detta för att få med ryggen ännu mera och få rörelserna att bli bättre. Per höll med om att vi behövde jobba på det, och vi körde hela lördagspasset åt att bara få honom att driva på mera jämt och suga tag mer i betten. Jobbet bestod av att driva mera (inte häftigt såklart) och hålla händerna mer stilla och stadiga. Sen var Per jättenoga med sidorna, att Sini skulle böja sig ännu mera än jag kräver, verkligen böja sig bakom sadeln. Vi fick rida med mycket böjning för innertygeln och ytterskänkeln (han var väldigt noga att dom skulle svara bra för ytterskänkeln). I det jobbet blev det tydligt att han lätt vill glida ut och inte spåra, spec i högervarv. Därför fick jag driva mycket mera på yttersidan än jag är van vid och inte låta honom "komma undan" genom att inte spåra. Och i det här jobbet en massa övergångar mellan skritt-galopp-trav. Det var riktigt jobbigt ett tag! (för mig alltså:) Per tyckte att vi måste få det här att funka innan vi gick på några rörelser och jag höll helt med honom, jag jobbar gärna på att grundkvalitén ska vara bra!

Dag 2 kändes det att Sini hade tagit lördagens jobb helt rätt, han var mycket mjukare i sidorna och gick med mera bjudning i bettet redan från början. Så Per tyckte att vi kunde göra lite rörelser. Men han hade endå hela tiden fokus på att Sini skulle böja sig, aktiveras och ta skänkeln när jag la till den. Jag hade en riktigt bra känsla i söndagens pass och det kändes även bra när jag travade av, då han annars brukar bränna på som bara den då. Men nu kände jag verkligen"gummibandet" mellan min hand och Sinis mun som Per så pedagogisk beskrev det. Rikigt bra tips att leta efter "gummibandskänslan"!

Jag har försökt få in lite film från dag 2 i datorn, om det hackar pröva att dra fram lite grann. Som sagt min första film som jag lyckats få in! så ni kan inte ha så höga krav än ;)

På filmen ser ni just hur jag fick jobba med att kontrollera spårningen i galoppen, böja på kortsidorna och öka minska i traven.

jag är inte så haj, så ni får klistra in länken i webbläsaren :D

http://www.youtube.com/watch?v=sFPJn7nh5aA&feature=channel_page

Kram


Kommentarer
Postat av: Bloggpengar

Hej! Vill du maximera inkomsten från din blogg? Då hjälper jag gärna till! Ha en trevlig kväll :)

Postat av: Anna

Kul o läsa om din träningshelg och se videon:D

2009-02-19 @ 21:09:08
URL: http://jarnald.blogg.se/
Postat av: Ankie

Hej! Vad kul att få se en film! Det va så himla längesen jag såg er i rörelse, vad duktiga ni blivit! Bra jobbat!



Mina kompisar i gävle rider ju för per å han verkar så himla bra, lite svårt ibland m hans svendanska men bra instruktioner och lösningar! Blir d fler gånger?

2009-02-19 @ 22:01:48
URL: http://ankiesen.blogg.se/
Postat av: Anonym

Tack, kul att videon uppskattades, får försöka fortsätta med det då :) hoppas på fler tilfällen, vi får vell se hur mkt tid han har i vår.

kram

2009-02-20 @ 20:47:55
URL: http://sofiesdressyr,blogg.se

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback