Full fart

Det var ett tag sen jag skrev här... att det ska vara så svårt att hinna knappra ner några rader varje dag :P

I påskas (förra helgen) var vi på Johannesbergs kursgård och hade en 2 dagars dressyrkurs för Anna Hedbys.
(i klubbens regi) det blev mycket lyckat! Träningen gick bra, den kompletterade min hemmaträning bra. Hon ville jobba med att få honom en liten bit längre i halsen och lossa lite mera i halsen.

Jag fick med mig några bra övningar hem, och flera bra tips på hur jag kan hjälpa honom att göra större byten.
Hon var också otroligt noga med sisten, och var på mig flera gånger om att titta upp och vrida om min vänster hand som gärna vill lägga sig.. Jag prövade också att rida med en sk "Straight Sit", en ganska ny uppfinning? jag har inte sett den förut, det är som en formad hårdplast skena (ca 1dm bred) som sätts på ryggen. Skenan är formad så att den går fram på insidan av armen och runt den. I början kände man sig låst och tänkte bara "hjälp hur ska jag kunna rida med den här????" men efter lite ridning så vande jag mig, tyckte den va super! jag fick tillbaka mina armar som annars blir lite raka och jag tror även att det ledde till att jag lättade av mera i handen. Spännande att pröva nytt!
Tydligast blev det dock när man tog av den och red utan, då kände jag verkligen att spec min vänster arm flaxar lite då och då..

Kul var att hon tyckte att vi hade utvecklats sen sist hon såg oss, och att sporrade mig att verkligen starta SB:1 men honom i framtiden! Vi kollade bara lite på piaff och passagen, och hon tyckte det var bra. Och han kan mkt bättre än vad jag fick fram på träningen.

Jag berättade att jag tyckte det var lite jobbigt att hålla på med piaff och passagen själv eftersom han blir så stark efteråt. Och att jag tycker det känns jobbigt, man vill ju att allt ska kännas "perfekt "eller bra hela tiden (vilket varit lite av ett problem för mig, då det ibland leder till att jag rider för "fint") Hon tröstade mig med att säga att jag skulle vara väldigt glad över all energi och se det som något positivt, han e liksom bara en sån, självklart måste jag jobba med att få honom att lyssna, men det kändes skönt att höra henne säga på det viset. Att jag inte behöver tycka att det känns hemskt för att han blir stark och går på.

I veckan har vi tränat hemma för Ylva, som vanligt. Och det har gått bra, fick till en bra passage där jag kom på lite mera hur jag ska göra för att behålla bjudningen i den. Serierna kändes ok, likaså piruetterna. Vi måste börja öva lite mera hela piruetter nu om vi ska starta Int 1 i slutet av april, nu blir det lätt två halvpiruetter eftersom det är dom jag fokuserat mest på senaste månaden.

Nästa helg startar vi en MSVA:1 i Enköping, det ska bli kul! jag längtar.
Förra gången när vi var där, i nov, var han jättetittig som han annars aldrig varit där. Dock är det ju många hästar som tittar där så det är ju bara att rida på!

Kram

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback