Veckans träningar

Hej!
Äntligen lite tid till att summera veckan som gått. Zini har varvat lite vilodagar med några lättare pass i ridhuset, har varit "duktig" och ridit på träns ( och snodd ) och inte bara suttit med kandaret och trimmat :)
Han känns mjuk och lydig nu, har också känt lite på piaff o passage, första gången på flera månader. Det har gått jättebra, bara " en knapptryckning" bort, när man har gjort det är det "bara" att trava fram och helt plötsligt sitter man på en svårklass häst igen. Känns skönt att veta att han är avslappnad i hemmaträningen men att tävlingsformen ligger så nära. Han är underbar min lilla arbetsmaskin! Nu har han fått gå lite lugnare pass ganska länge, och kommer nog fortsätta på samma linje, dock ska jag börja jobba lite mera slutor och ännu mera övergångar. Vi bygger vidare helt enkelt.

Så till den andre fuxen, Biggo fick gå för Anna Hebys i onsdags. Länge sen jag var med och tränade för henne, men jag vart sugen igen och Elin och jag resonerade att det nog är klokt att fortsätta för samma tränare, eftersom hon redan känner honom så bra. Min förhoppning var att få lite mera tips och hitta fler knappar. Och det fick vi! :) Träningen blev helt super, vi tog det lite lungnare än vanligt eftersom han inte är helt i gång och det ligger i vår plan just nu. Fick massa bra övningar på att korta honom, utan att få honom för kort i halsen och i handen.
Bla en bra galoppövning som gick ut på att rida 6steg fram och 6 steg tillbaka hela tiden, vart du än befann dig. Sen minska till 4 steg, detta var kanon för båda oss, B blev kortare och jag kom till mera ridning. ( har även ridit den här övningen på Zini i två dagar nu och funkar riktigt bra även på en het häst! han stånkade o frustade och tyckte tom det var lite jobbigt! ) Låter som en simpel övning och det är det igentligen också, men testa det funkar riktigt bra!
Sen trampade vi lite, inte alls för att öva piaff utan för att korta honom och få bakbenen lite kvickare, fick tänka "piaff" i alla övergångar, riktigt bra tips! Anna var också på mig om att göra såna övergångar ofta, innan han hinner bli för lång. Efter dom här övningarna kändes han som en miljon! travade helt underbart :) och var uppe med bogarna, precis den känslan jag fått lite då o då tidigare. Men nu kunde vi behålla den hela tiden :)
Fick också hjälp med mina ytterhjälper, små tips som gör så mkt. Jag var verkligen supernöjd! nästa gång är den 16/2.

I dag fick han skritta ut ca 30min och i morrn åker jag till Tutis med honom och trimmar lite i ridhuset.
Vi har också fått två nya tävlingar inplanerade, eller nu är det mera bestämt att vi satsar på Högbo meeting 1-3 april och Örebros stora meeting 13-15 maj. Vi får se vad det blir för klasser som vi startar, men det blir ju antingen MSVC eller MSVB om det skulle ha gått så bra.
Men först väntar UVFK 13 mars ( förhoppningsvis, jag är reserv ) och sen BRF 19 mars.
Så himla kul med roliga tävlingar som väntar! Zini får åka med om han känns riktigt bra!
Har fått mina nya Schockemöle grejjer också,
Tror det kommer passa "mina" fuxar perfekt! måste ju ha lite nya snygga grejjer om vi ska ut på meeting och visa upp oss, och ja det är väldigt viktigt att man är snygg hela tiden inte bara inne på banan! :)
Kram

Kommentarer
Postat av: Katrinne Bylund

Jag har de lindorna i den färgen och de är super!!! Rekommenderar! Jättebra material och härliga att linda med. Dessutom är de snygga!

Postat av: Emmie ♥

Bruna, beige, creme, varma toner är fruktansvärt snyggt på fuxar! Kommer jag ha en fux någon gång i framtiden så kommer jag proppa förrådet fullt med dessa färger. ♥



Bild tack! ;)

2011-02-08 @ 11:57:26
URL: http://emmieliving.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback