Resumé av tävlingsåret 2010

Kan inte fatta att 2010 snart är slut, jag tyckte nyss att det började! Tänkte sammanfatta de hur tävlingsåret varit, så jag "snor" Ankies idé och gör nåt liknande ;)
Det blev väldigt få tävlingar i år, dels var jag lite seg att ta mig ut, väntade ända till sista april med att rida första tävlingen! såhär i efterhand kan man ju vara lite bitter över det kanske, att jag inte passade på att åka på fler. Men jag minns nåt om att det var en helvetisk vinter som aldrig tog slut, kan ha haft nåt med det hela att göra.
Red årets första start med Rozzini i Högbo i slutet av april, klass Intermediere 1.
Var jättenöjd med ritten och fick precis under 62% ( mitt resultatmål var och är 62% och högre )
Tyckte jag fick till bra ridning inne på banan, Zini var taggad och med på noterna.
Första tävlingen med nya Döbert kandaret :D

I mitten på maj åkte vi till Gnesta för att göra den tokläskiga debuten i Svår B.....
Åkte ner en dag innan och bodde hos Maggan, Zini stod på tävlingsplatsen. Det var nog jättebra att vara på plats en dag före, bra för nerverna och hinna rida dagen före på plats. Jag var så nöjd med debuten i den här äckligt svåra klassen, shit vilken utmaning det är! Men så otroligt grym känsla när man har gjort det! Programmet var långt ifrån perfekt som det ofta är när man debuterar, fick lite bensinstopp i första piaffen, passagen var okej. Likadant i andra passage-piaff-passage svängen. Men galoppdelen gick över förväntan, klarade saxen, båda serierna, så glad att jag satte alla bytena i varje! ( koff 2), piruetterna. De tvärbranta travslutorna var oxå okej. Fick nästan 59% och var så jäkla glad över det!! Mitt stora mål att ha ridit Svår B vid 25 års ålder hade just avklarats, och vi hade inte gjort bort oss!
Efter ritten i Gnesta, här har vi precis fått %en !
Sen gjorde vi en start till i SB1an, efter den starten lärde jag mig en viktig läxa som jag aldrig kommer göra om. Starta aldrig en sån svår klass om hästen inte går bra veckan innan, det blir INTE lättare på tävling. Vi åkte till Finspång iaf, fast vi inte haft någon bra vecka innan. Jag trodde det berodde på att jag var spänd och ville för mycket, eftersom Zini i princip aldrig går dåligt. ( han bet sig bla i tungan hemma och kändes lite knackig, men jag trodde då att det sistnämnda berodde på skoning)
Inne på banan kände jag verkligen att det var nåt som var fel, han gick inte fram och kändes ojämn, i första passagen slängde han upp huvudet och la tungan över ( som han gjort en gång på värmningen också, och det har ALDRIG hänt på de 7 år jag haft honom) fick lägga en liten volt och börja om i passage, sen var det bara en lång kamp in i mål.. fick såklart jätteblyga % runt 55... det blev en tung resa hem från Finspång. Och jag kände helt klart att något var fel med Zini.
Finspång
Trötta och varma efter ritten...
Efter det började en lång resa av vetrinärbesök, först hos en vet som jag fick bra förtroende till en början, som till slut i princip "dömde ut" Zinis alla chanser att bli bra utan att varken behandlat eller hittat vart felet satt. När vi åkte därifrån den dagen kändes det som att min värld hade rasat samman. Men jag tänkte inte ge mig så vi fick tips om en bra vet på Mälarkliniken och behandlade Zini där under hela hösten, och han blev mycket bättre! Nu är vi ju somsagt i gång och rider igen, men tar det fortfarande lungt med samling och rider lugna pass. Vi har inte varit in på någon "slutkoll" då jag ville fortsätta att sätta igång lite till och se hur han reagerade. Och han har bara blivit bättre! Var rädd för att han bara skulle bli stående och bli ännu mera behandlad. Han är endå snart 18 och behöver vara igång i kroppen för att inte tappa för mycket. Plus att man måste tänka på att han har gjort och gått väldigt mkt, det är inte konstigt om han kanske är lite sliten här o var. Jag försöker verkligen att göra lite extra för min prins nu, i form av extra omvårdnad, variera träningen ännu mera osv. Bla får han IR terapi, Glucosamin, stretching mm. Allt för att hålla honom på gott humör!
Någon gång under hösten kom Big Bang in i mitt liv, det var som att det var meningen! Det var precis när Zini var behandlad och bara stod och gick skrittpromenader. Elin tog kontakt med mig på facebook ( tack för det fejjan! ) efter hon läst en status uppdatering jag gjort om att livet var så tråkigt utan ridning el nåt liknande.
Efter en provridning var jag fast! jag gillade verkligen Biggo! Även fast han är 9 år och har mycket kvar att lära kändes det som att det fanns en väldigt bra häst i honom! Eftersom han står bara 5 min från Rozzini så har det funkat riktigt bra att ha båda hästarna i gång. Elin rider några dagar i veckan, så för min del blir det ca 2-3 dagar/v. Nu är det tänkt att han ska flytta till tuthammaren för en träningsperiod. Så vi får närmare till ridhus flera dagar i veckan, jag hoppas att det kommer att bli bra!
Sista tävlingen på året blev med Biggo! vi åkte på kvällstävling i Sigtuna den 17 nov och red en LA:6. Var nöjd med honom för att han var positiv och tyckte om att visa upp sig. 58% fick vi efter många missar som berodde på missförstånd mellan oss.
BigBang e. Donnerfly
Jag gjorde också en start i LA4 i april med Ylvas 6åring Bouqet, vi red som reserv i div 2 laget och hjälpte till en 2a plac för laget. Hade 62% på en väldigt tittig häst.
Jag ser verkligen fram emot 2011 och har grymt stor inspiration att vinterträna nu! Jag hoppas att Zini kommer igång så pass att vi kan ut och starta lite igen, jag skulle gärna vilja rida några fler starter i bla Int 1.
Med Biggo är först resultatmålet att han ska kvala till MSVB, vi ska öva in bytena så han kan gå MSVB och jag hoppas att kvala klart i MSVB under hösten 2011, så han är kvalad till MSVA till 2012.
Men hästar är hästar och allt kan hända, men mål det måste man ha!
Nu längtar jag till att få se fina ritter i Globen på söndag, wiee vad kul det ska bli!
Kram


Kommentarer
Postat av: Ankie

Kul läsning!



Vi får ta följe i vår då på våra resor i msv c och b!



Globen here we come, det ska bli så kul! Vilka dagar ska ni gå? Vi går bara fredagen...



kramar

Postat av: Sofie

Ja d får vi göra, nu ska d tävlas ;) vi går bara på söndagen kunde inte va ledig på fred tyvärr.. Hoppas clinicen är bra!

2010-11-24 @ 19:49:34
Postat av: josefine

Superfin häst du har! =)

2010-12-04 @ 21:22:28
URL: http://minfux.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback