Kanonbra pass med lite snöpligt slut

Åh Zini var så himla fin i dag! Hade kanonkänsla i galoppen, jämnt sug framåt hela tiden, runda kvicka men inte för snabba språng, så himla härligt! :)) Satt och skrattade när jag gjorde enkel bytena, har nog aldrig bytt så stort förut :) Är nöjd att jag verkligen tagit mig tillbaka till den fina galoppkänslan den här veckan.

Gav honom tid att komma i gång bra från början, longerade i trav och galopp från start. Såg att halsen var längre och han gick med bättre bjudning, än för några dagar sen. Hade sen fokus på att ge honom tid att slappna av och sträcka ut halsen under resten av passet. Så fort han la sig i bettet och blev stark, gjorde jag halt och fick där honom att slappna av. Ett bra tips är faktiskt att ta sin häst på lina några varv innan du sitter upp, spec om man har känslan av att inte allt känns riktigt bra. Det är mycket man ser från marken som man kan jobba med sen när man är uppe i sadeln! Ex såg jag att Zini var kort som en burk i lördags, något jag känt men inte vetat exakt hur jag skulle jobba bort, när jag såg hur han såg ut var det mkt enkelt. Rid mera framåt, hästen är inte framför hjälperna!

När han var avspänd red jag mycket framåt, mycket galopplängningar och känslan av att bibehålla den galoppen i samling. Blev bra! Var rätt nöjd med min egen ridning också, den breda kortside spegeln gör sitt jobb bra ;)

Tyvärr råkade han bita sig i tungan när vi höll på med trav/passage jobbet, så då var det bara att avsluta. Kändes lite snöpligt inget som brukar hända!

Sen kom Hovis och satte på nya PG beslag, mkt bra blev det.

I morrn kommer Ylva och det ska bli så roligt att träna! Jag längtar redan tillbaka till galoppkänslan från i dag.


Världens finaste!

Nu blir de currykyckling och ris!

kram

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback