Dystert i kväll..

När jag kom till stallet på efm för att ta in hästarna hade Zini blivit sämre! han måste ha snubblat/vrickat till sig på sin redan onda fot, känns inte bra alls :/
Nu får han boxvila och BoT runt om, på måndag blir det vet.besök. Hoppas på någorlunda positiv diagnos... Känns riktigt jobbigt nu faktiskt, så jäkla onödigt att han skulle bli ännu mera halt nu när jag tyckte att han var lite på bättringsvägen.. suck jag är riktigt less på det här nu!

Nu till nåt annat, hade tänkt att skriva i går om hur jag fodrar, men glömde helt bort det, så det kommer här i stället. Foderstaten varierar lite efter arbete, spec nu sommartid när dom äter mera i hagarna, då drar jag ner på hösilage. 

Havregivan ligger mellan 1kg (nu när han vilar)-1,5kg när han är i normalt arbete, han har mkt nerv både utanpå och energi i kroppen, så han behöver inte mer än så. Fördelas  morgon/efm/kväll
Hosilage ca 10kg-15kg under vintertid, nu under sommaren äter han ca 5kg, eftersom dom har mkt gräs i sin hage, och han äter inte höet om jag fodrar med mera. Fördelas morgon/lunch/efm/kväll
Mineraler ca 2dl i pelletsform, ges på kvällen
Betfor ca 1 krafftmått blötlagd betfor, ges på efm vid intag
Olja 1dl på efm
Glucosamin 1 mått på efm

Bvitaminer, höst och vår
 
Rozzini dricker inte ur vattenkopp, vi har aldrig haft vattenkoppar i stallet, och när vi flyttade till det nya stallet på Tuthammaren har jag inte lyckats få honom att dricka ur vattenkopparna, han är helt enkelt livrädd för dom. Och han dricker väldigt bra och mycket ur hink så jag ser ingen anledning att sluta med det. Plus att man har bra koll på hur mycket dom dricker.


Ja det var lite om fodret! nu måste jag knata till köket och käka nåt!
håll tummarna för att Zini snart är bra igen...


kram

Kommentarer
Postat av: Bambi

Usch vad trist att han blivit sämre. Hoppas att det går bra hos veterinären och att ni får ordning på det snart. :)




Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback