Torsdagens funderingar

Hemkommen från stallet nyss, blev ett jättebra pass idag! mjuk o fin från början, kändes jättebra:) Och det är jag inte bortskämd med! Känns fortfarande lite osmidig i vissa rörelser och vi har lite kvar i samlingen innan det känns som vanligt igen.

Däremot är han pigg och fräsch och bra i handen, går med jämn bjudning och tar förhållningarna bra tycker jag. Har kunnat jobba i låg, rund form i traven nu och det känns så himla bra! Det är verkligen nåt som jag jobbat på i flera år nu, eftersom han gärna vill upp upp upp i nacken och spänna sig vid förhållningarna, MEN trägen vinner! :)

En sak jag lärt mig genom åren är att det finns ingen universallösning på problemen, det är inte alltid lätt, vissa saker måste man bara jobba på, det är bara å bita i och jobba även de dagar de inte känns bra, någongång blir det bättre och den känslan är grym!Då har man verkligen kommit ett stort steg på väg. Ge aldrig upp! ;)

Jag har alltid varit noga med att ha hästens fulla uppmärksamhet de 45-60 min jag rider. Resten av dygnets 23h har de faktiskt vila. Från första steget jag tar tyglarna ska hästen jobba! vilket jag menar är att lyssna på mina hjälper och vara följsam, även under uppvärmningen. Inget "lull lull" här inte ;) Nu har jag med Sini varit välsignad med mycket arbetsvilja och energi, men om jag inte är noggrann är det "lätt" att energin försvinner ut i snabba ben och en ofokuserad spänd häst. När man istället kräver ett jobb av honom kommer han verkligen till sin rätt med sin arbetsvilja och vi kan jobba och komma vidare hela tiden.

Så står du och "stampar på samma ställe" med din häst, våga sätt lite krav under passet! Be din häst att jobba för dig, gör passet intressant och varierat och somsagt det finns inga genvägar det är bara att ta sig igenom de saker som är jobbiga. Ett jättebra sätt, tycker jag, är att låta sin tränare hoppa upp vid såna tillfällen. Då får man både hjälp med ridningen samtidigt som man kan få ännu bättre hjälp från marken sen, när tränaren själv känt på problemet. Och man kommer förhoppningsvis snabbare till ett bra resultat!


efter avslutat pass i dag!

Om en vecka är det dags för Ylva träning, och jag ser så mkt fram emot det, ska bli grymt kul!!!!

Kram

Kommentarer
Postat av: Ankie

Härligt med massa pepp d behöver vi alla framförallt i dömånaden januari (du har helt rätt i att vi kan stryka jan å nov ur almanackan!)!



Härligt med träning så snart, mina är först andra veckan i februari lååååångt dit :(



kramkram


Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback