Så var vi igång igen!

Så var första ridpasset efter semstern avklarat, skönt! Det kändes lite ringrostigt och kantigt i början men på slutet av passet började det nästan kännas som vanligt igen. Avslutade med att göra några byten i 2:a och det kändes jättebra. Ylva har nu fått klart sin nya utebana, och äntligen har vi en bana med 20*60m mått att öva på hemma! Jag är överygad om att det kommer hjälpa mig att få till programmen bättre. Visst kan man hitta linjer i ett 40m ridhus också, men det är ju lite trixigare... Ska bli underbart att kunna rida igenom programmen hemma precis när man vill.

Jag kom på en ny "övning" i går när jag red, brukar ofta rida serpentiner i galopp med byten på medelinjen, då rider jag i ganska mycket samlig genom "hörnet" innan jag svänger in i bågen, stegen innan medelinjen där bytet ska ske rider jag framåt så att bytet blir stort. Sedan fångar jag upp direkt efteråt och samlar in i nästa båge, rider fram till bytet byter på medelinjen, samlar osv osv i flera bågar.

Det är en superbra övning tycker jag. Man får kontroll på både samling och framåtbjudning, och galoppkvalitén blir oftast bättre. Det som jag kom på igår på denna övning var att jag gick in i en halvpiruett diekt efter bytet för att komma till nästa båge i stället för att rida som ett "hörn". Jag tyckte i går att jag behövde få honom lite extra på bakdelen efter bytet, eftersom det kändes som  han "stupade" lite efter bytet. Så därför tänkte jag piruettgalopp när jag landade i den nya galoppen efter bytet och vände som en liten halvpiruett in på nästa båge. Det var verkligen kanon! Fick honom direkt mycket mera på bakdelen och lättare i handen.

Ett litet tips på en bra övning bara ;)

Nu ska jag följa mina Ellie och Ylva online från Falsterbo! www.equipe.nu

Hejja hejja!

Kram

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback