Världens bästa helg i Globen!

Det här har varit den bästa helgen på länge! Vi började redan i fredags (med ledig dag!) och första dagen i Globen.
Vi fick se den öppna träningen med några av de bästa ryttarna som skulle rida i Världscupen under helgen, jättekul!
Fick direkt min favorit i ett holländskt ekipage Adelinde Cornelissen och Parzival, e. Jazz-Ulft. En stor lätt fux som hade lätt för allting men en fantastisk piaff! såg ut som den kunde hålla på hur länge som helst, hon red hur snyggt som helst, väldigt inspirerande att se. Anky red också, men inte Painted Black som hon skulle tävla utan en annan häst Nelson. Den var fin, hade inte så mkt utstrålning men man såg verkligen hur nogrann Anky är i alla rörelser och hur jämnt och fint det flyter hela tiden. Hon verkade också noga med alla övergångar och att hästen lyssnade i varje steg.
De flesta hade nog inte värmt så mycket alls när de kom in på tävlingsbanan, så det var riktigt intressant att se hela passet från början då nästan alla bara travade fram i låg form och med små steg till att avsluta passet i riktig tävlingsform!

Sen blev det "champion of the winners" med 3st 5åringar och 3st 6 åringar. Jag gillade Scharmeur bäst av 5åringarna och Yantug bäst av 6åringarna, det var också han som vann. Vilken galopp den hade, såg mysig ut att sitta på :)

Sen var det Ankys clinic och det var Emelie Brolin och Johanna DuBoije som red, båda hade 7åringar som gick S:t George. Johannas häst var fin i formen hela tiden med lite springig och kort till en början, men blev efter lite jobb så fin! hade härliga serier och piruetter. Även här var Anky noga med att hästarna skulle svara direkt på både framåtdrivande och förhållande hjälper, något som det tog ett tag för ryttarna att få igenom det. Jag förstod Ankys system och hennes grunder, det känndes skönt att jag kände igen mig så mycket i tänket, Ylva har ungerfär samma tanke i träningen.

Lite synd kanske att clinicen inte hade innehållit flera grupper med flera ekipage på olika nivåer, men man förstår ju att det inte finns tid.

Återkommer om söndagen!

Kommentarer
Postat av: Ankie

Visst va d många fina å härliga hästar i Globen! Det va längesen jag såg ett så bra startfält, skönt att slippa se 10 svenska ekipage utan istället se typ monica å heike på sina framtida OS hästar som blott va 10 år å heeeelt fantastiska. vi såg ju iaf att du å jag kör på rätt färg, det ska vara FUX när man rider dressyr alla hästar jag gillade va det...

kramar


Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback