Det närmar sig!

Veckorna rullar på och träningen känns bättre, det är superstor skillnad nu och för några veckor när jag satte i gång efter semestern, man kan inte tro att det är samma häst :)

I går var vi till Ylva och tränade, vi red ute på hennes nya stora utebana. Jag älskar den! det är så härligt att rida ute och ha gott om plats att öva saxarna och serierierna. Det är verkligen super, jag hoppas det kommer bli en mild höst så vi kan rida ute länge. Träningen gick iaf kanon, bytena i varje har funkat klockrent de senaste dagarna så det är så skönt! Vi lade mycket tid på att öva både trav och galoppsaxen som den ligger i SB:1an. Galoppsaxen ligger från andra hållet än vad den gör i ettan, så nu måste jag tänka precis tvärtom när jag rider den. Gäller att verkligen bara fokusera på ett program i taget så man inte blandar ihop dem. Vi gjorde också trav- passage-skritt-piaff-trav övergångar. Fick jättebra hjälp i den samlade skritten före piaffen, där blir han väldigt spänd och passar så för att förhindra det har jag tidigare bromsat och försöka få honom lugnare, Ylva sa att jag skulle göra tvärtemot tänka framåt i skritten så jag har bjudning till piaffen. Skritten blev också mycket bättre på det sättet. Passagen känns ok, svårt att påverka honom utan att få "dubbelstamp" men det är bara att öva på så jag får in känslan hur jag ska göra.

Vad som var riktigt positivt var att traven blev riktigt bra efter jobbet med passage övergångarna. Han som annars brukar vara väldigt stötig i ryggen, kändes nu mycket lättare att sitta på (jag fick komma ner på ryggen på honom) och när jag kunde sitta stilla kunde jag också känna ännu mera vad som händer och kunna inverka bättre. Riktigt kul! :)

Kram

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback