Resumè från Sundsvall!

Ja nu är man hemkomen från ett roligt och inspierarande meeting med massor av dressyr!

I fredags efter lunch, efter mycket puts, packande och planerande styrde jag och mamma kosan mot norr ( ja, Sundsvall är Norrland!) Jag skulle inte starta förrän lördagen men det är alltid skönt att komma fram en dag i förväg och hinna installera sig och komma i ordning. Vi kom fram vid 5tiden och strax efter anlände Ylva som hade med sin sin 6åring Champion e. Solos Carex, som var ute på sitt första meeting och skulle gå de regionala MSVB klasserna. Våra hästar fick boxarna längst ut på längan av mobila boxar, vilket var jättebra. Sini trivdes väldigt bra i sin box och låg och sussade till långt fram på morgonen :)  När alla Rozzins grejor var avlastade gick vi och kollade in vårt rum som vi skulle bo i på anläggningen, det var bokat som ett 3bädds rum, det skulle rymma mig, mamma och Ylva, men vi konstaterade rätt snabbt att detta inte skulle vara möjligt, knappt att mamma och jag fick plats att stå därinne samtidigt! Men det löste sig snabbt genom att Ylva tog en elplats och bodde i sin buss i stället.

Vid 7 tiden tog vi ut hästarna och red ett pass, vi hade då chans att visa dem tävlingsbanan. Jag red i framridnings ridhuset för att undvika alla andra hästar, Sini blir lätt stressad om det är många andra stora hästar som svichar runt honom, så det är bäst att undvika dem. Han kändes jättefin och pigg, och när de flesta lämnat tävlingsridhuset red vi en sväng där inne också. När vi skött om hästarna och nattat dem, åkte vi in till Sundsvall centrum och åt mycket gott på restaurang, mums!

På lördagen var det dags för start, och det visade sig efter att startiderna blivit flyttade att jag inte skulle starta förrän 20.12 på kvällen! Ylva skulle starta vid 13.00. Vi började morgonen med frukost och sen en promenad med hästarna. Sedan följde det vanliga bestyren när man är på meeting, mockning, putsning, ryktning, fundering om vilket täcke man ska lägga på, linda upp lindor, osv osv... :) Strax efter lunch var det dags för Ylva och Champion att göra sin andra MSVB start, de var kanonfina på framridningen, och inne på banan blev Champion lite spänd men var endå fin i formen och klarade alla bytena! (mycket duktigt för att bara var 6år och spänd på sitt första meeting) dock blev det ingen större utdelning i poäng, endast 59% lämnade mer att önska! En liten "tröst" var att domaren låg lågt klassen igenom, segraren hade 63%. Och det var lite konstig bedömning överlag i den klassen.

För mig var nu planen att ta ut Sini på ett lätt pass, han kändes lite seg och sömnig, efter att bara stått still i boxen, men endå lösgjord och mjuk. Framåt eftermiddan följde knoppning, åter putsning och fokusering på programmet.

Vid 7riden var han sadlad och klar för att börja ridas fram, uppvärmningen gick fint och jag hade en väldigt bra känsla. Väl inne på banan, så höll den faktiskt i sig! :) Vi gjorde ett bra program utan att ha några stora missar, och slutade på 61%, nytt personligt rekord i Intermediere 1 !!! Jag var supernöjd med ritten, han var lösgjord och med mig hela programmet och blev inte spänd eller stötig. Efter denna långa dag avslutade vi återigen på restaurang, vilket inte var helt fel efter en tuff dag!

Söndag blev det uppstigning lite tidigare, min starttid var 10.17 och innan dess måste SIni både hinna smälta frukosten och få nya knoppar. Framridningen gick fint, men inne på banan kändes det inte lika bra som på lördagen, han var lite okoncentrerad korta stunder och vi fick lite missar, bla ryggningen, en travsluta, galoppsaxen som inte blev så bra. Men jag hade en fin känsla emellanåt och jag var nöjd med att han var fin i formen och inte så spänd som han kan bli inne på banan ibland. Vi slutade på 59,75% med 2domare över 60% och den tredje på 58% vilket drog ner slutresultatet under 60%.

Efter lite lunch för både oss och Rozzini började vi röra oss hemmåt, Ylva skulle inte starta förrän på efm, hon gjorde en bra travdel, men sen lade tyvärr Champion tungan över bettet och då är det inte så lätt! Men han skötte sig exemplariskt på sitt första meeting, och fick lite mera rutin.

Men jag är jättenöjd me helgen och hur Rozzini har gått, jag är glad att jag har fått tillbaka känslan i programmen och ganska nöjd med min ridning. Har varit sueränt att ha Ylva och mamma med som support!
Sundsvall var också jätte trevlig, bra banor och domare ( i min klass iaf!) bra uppstallning, och underlag på alla banor. Dit återkommer vi nästa år, och då hoppas jag att flera hänger på!

Lite bilder kommer i nästa inlägg!

Kram


Kommentarer
Postat av: evamarie

Hej
Vad kul att ni trivdes uppe hos oss i Norrland och jättekul om ni vill komma tillbaka (och dessutom få med er några fler).
Det var jag som var och tittade på Champion,jag pratade lite med din trevliga mamma oxå.Hoppas det går bra att kvala Champion.Tog några foton och en filmsnutt på honom när han var här,som ligger ute på min hemsida.Det vart inga höjdarfoton direkt.Ha det så bra och lycka till med träning o tävling.Mvh Evamarie

Postat av: linda Häggkvist

Hej, jag såg på youtube att Ylva har en häst vid namn Champion till salu. Hittade inga kontaktuppgifter eller mejl adress så hittade jag din sida och såg att du verkar vara Ylvas vän:) Vet du något om priset på Champion? Skulle han vara en bra läromästare för mej som ska gå över från msvb uppåt?Han verkade iaf super cool. H: Linda Häggkvist/Finland

2010-07-26 @ 07:48:37

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback